torsdag 22 oktober 2009

Jag är inte redo för att komma ut i verkligheten riktigt än, känner jag. Eller rättare sagt, jag vill inte , riktigt än.
Jag var igår i Ullared och handlade med en gammal arbetskamrat, även en "släkting" till min nu föredetta. Jätte trevligt på alla sätt o vis, men jag kände i hela kroppen hur osocial jag är för tillfället. När min väns lur ringde och det var min föredetta ville jag gå o dra nåt över mig. När jag sedan kom hem o fick se på facebook (av alla ställen) att han hade ändrat sin status och indirekt menar på att han är hur redo som helst för en ny människa, ett nytt förhållande, ja då ville jag kräka. Vet inte varför jag brydde mig, jag vill inte ha honom längre ju,,,,
Det går upp o ner varje dag, jag är nog alldeles för känslosam av mig har jag kommit på. Jag har alldeles för lätt att sakna ngn/ngt och svårt för att uppskatta det jag faktiskt har...
Det är som Uffe sjunger,
"Jag längtar inte längre efter att ha dig här, men jag saknar dig, som min själ har gått i från mig för att vara hos dig, så saknar jag dig.
Vid ett middags bord, i en tunnelbanevagn, då saknar jag dig
som vintern saknar våren,
som den kloke saknar dåren,
som en salva över såren,
som herden saknar fåren,
saknar jag dig,,,,
Jag önskar jag aldrig hade träffat dig där, sånna som vi vet nog inte vad kärlek är,
men jag saknar dig,,,,
,,,när jag inte hittar någonting som jag finner ngn glädje i, då saknar jag dig,,,
"

Fint, eller hur....

Idag är det Fredag och jag har tillbringat den gångna veckan på jobb och på Friskis, som vanligt. Har idag jordens träningsvärk i benen... knappt jag kan resa mig o gå... Fantastisk känsla!
I Onsdags hade jag en Göteborgstur och Gittan var med mig på tåget. När vi kom upp till Götet på morgonen så kom det fram ett par resenärer och klappade mig på axeln o berömde mig för mitt arbete och mina trevliga o orginela uttrop. Sånt kan göra en hel dag. Kul att få uppskattning för en gång skull, annars är det bara en jävla massa tjafs på tågen. Allt som händer o sker som inte är positivt är ju mitt fel, givetvis... Tur man har bra betalt för att ta all den skit vi ombordare normalt sett får.
När vi kom hem från Götet fick jag hoppa in akut o ta ett ungpass för Lotta som hade fått ont i halsen. Dom är så kära alla ungdomar som kommer varje vecka o tränar sina kroppar. Dom har verkligen insett värdet på sig själva och tar hand om den bästa människan de har i sitt liv, dem själva. Passet gick iallafall bra och jag har kommit på att jag absolut inte skulle ha ngt emot att ta det passet i framtiden oxå, trots att det är mer "vuxenträning" eller som att leda vuxna, än barn. Ungarna som jag har på Torsdagarna är oxå helt fantastiska och igår hade vi jätte roligt. 14 små kroppar gav gärnet, för jag va så elak så jag körde extra hårt med dom, igengäld fick dom leka extra länge.

Idag har jag på morgonen varit på Hud och träffat min läkare, givetvis överläkaren. Han såg inga som helst problem med att jag skulle kunna ta bort mina hemska mandlar och ska göra en skrivelse samt remitera mig vidare till öronnäsahals. Vi ska försöka fixa till mina fötter oxå, dom är ju formade så att jag går på lilltån och har man denna sjukdomen jag har så behöver man inte vara skolad för att räkna ut att det är katastrof. Idag får jag knappt på mig ett par skor, knallar nu runt i sandaler bara för min ena lilltå är bokstavligt talat mos, och det funkar ju inte riktigt..
Fick oxå en kopia på ngt papper från Tyskland om just mig o min diagnos. Jag fattar nada, rena grekiskan. Så här står d under rubriken "results" -
We detected a homozygous mutation in the COL17A1 gene an the above-mentioned index patient: the nucleotide substitution c.2383C>T, leading to the replacement of the codon for arginine with the signal for premature termination of translation TGA at amino acid position 795, p,R795X.
Hur fan ska man kunna fatta detta?? Under en annan underrubrik står det att det tydligen finns 4 italienare som oxå har exakt samma skada på sina gener som jag då uppenbarligen har, det är typ det enda jag fattar, för just den meningen är skriven så en normal människa fattar.
Vidare står det så här -
,,,,,,,they also demonstrated that the disease condition is primarily caused by reduction in the level of full-lenght collagen XVII mRNA carrying mutation R795X, and that the minor form of type XVII collagen transcripts bearing the internal deletion of exon 33 may account for the unusually mild phenotype of the probands.
Therefore, our result confirm the clinical diagnosis of non-Herlitz junctional epidermolysis bullosa in the patient.
Kul att dom har koll på läget,,,

Ikväll kommer Sus och hennes mamma hit o käkar lite. Sus ska fixa ordning min garderob, det har lixom varit hennes ansvarsområde de sista 10 åren. Hon är en perfektionist ut i fingerspetsarna, o vad jag är behöver vi inte vidare diskutera,,,
Jag har ju som sagt fantastiska vänner! Jag blev nästan gråtfärdig igår när Ullis höll ett föredrag för mig om vilken "underbar vän" jag tydligen är. Och fantastisk människa.. Tackar tackar och skrapa nu bort de där svarta från tungan, min vän...
Sus, som alla vet är min bättre hälft, hon är som alltid fantastisk. Även min kusin, Hanna, som jag växt upp med som ett syskon, hon har tröstat och funnits till hands denna månad som jag varit riktigt nere. Både Sus och Hanna har välkommnat mig till klubben, då de gått igenom samma sak många, många gånger. Jag däremot är inte så världsvan när det gäller hjärtefrågor, då det är första gången jag varit med om just detta som precis har hänt. Mitt X Herr P och jag hade ju ett förhållande som mer liknar en docusåpa, och det är jag som inte velat i det förhållandet, därför känndes inte det lika jävligt som detta gjort.

På tal om Herr P så har han börjat höra av sig hela tiden igen nu när han fått nys om att det är finito med Läsken. Igår ville han komma hit på kvällen, vilket givetvis var totalt otänkbart i min värld. Sus är helt bedrövad över att jag överhuvudtaget pratar med människan, men jag bryr mig inte så mycket. Han är ju faktiskt inte helt genomrutten och dessutom är det ganska skönt att snacka med ngn som jag kan vara helt o hållet mig själv med. Jag kan vara sur o jävlig, otrevlig till tusen o bete mig allmänt räligt mot honom o han är lugn som en filbunke. Många gånger har jag frågat hur han står ut, och hur han kan vara så lugn när jag är på så dåligt humör o han har alltid svarat samma sak,
"du är ju min lilla drake, det slår eldflammor ur munnen din ett litet tag, sen när alla flammor är borta så kommer, "min lilla Mia" tbx och henne vill man inte vara utan."
Ibland e han för söt den dära skitstöveln... Vi snackade i luren nu i Onsdagskväll efter jag hade haft Ungjympan och jag var på väg hem med bussen från stan. Efter ca en timmes snackande så sa han helt plötsligt -
"Baby, inte en enda mening har varit utan Läsken,,, Att du är gla för killen, det har jag fattat för länge sedan, men inte så här gla. Hitta ngn som faktiskt vill leva ett bra liv med dig, och som ligger på din nivå, för varken han eller jag kan någonsin höja oss till den."
Han sa oxå att han aldrig känt av ålderskillnaden som är 10 år, tvärtom, många av hans jämngamla har inte samma vett o mogna syn på livet som jag har tydligen.
Snacka om egotripp o snacka med den dära Herr P emellanåt =)

Imorgon har vi planerat för utgång. Jag ska vara nykter dock, är det tänkt än så länge. Så mycket sprit min kropp har fått i sig detta sista år är nog mer än vad den fått erfara under hela min livstid. Jag har aldrig varit glad för spriten och att vara nykter ute på krogen är för mig inget problem. Jag är känd för att alltid vara den nyktra och det är många av mina bekanta som aldrig sett mig onykter tillomed.. Vi får se..

Nu ska jag hämta Sus o sticka till solarieholmarna...
Lägger oxå in min absoluta favoritlåt. Uffe har en förmåga att sätta ord på mina känslor....
Inte bästa kvaliten på klippet, men givetvis var jag & Sus på plats när detta klippet i smyg har spelats in i Göteborg förra året. Vi satt på 5 raden, vilket är 5 rader längre i från honom än vad vi normalt sett burkar vara på hans spelningar.
Lyssna o njut....



Inga kommentarer: